Afspraken met jezelf

Afspraken met jezelf maken (en nakomen)

 Terwijl ik deze blogpost schrijf (tenminste, een kladversie waarin ik al mijn gedachten op papier zet om er later iets van te maken dat enigszins leesbaar is), heb ik me al twee keer laten storen. Na de eerste keer kon ik me nog redelijk herstellen. Na de tweede keer niet. Waarom laat ik dit toch elke keer weer gebeuren?

Je zou denken dat ik ondertussen wel beter weet. Ik ken het riedeltje al uit mijn hoofd: ik word uit mijn flow gehaald, raak gefrustreerd en word stiekem zelfs een beetje boos op degene die me stoort – maar nog meer op degene die het toelaat (it’s me!). Eenmaal uit de flow kom ik er bijna niet meer in. Ik zou heel prima kunnen aangeven dat ik net lekker bezig ben en ik zou ook zeker kunnen vragen of het even kan wachten. Toch kies ik ervoor om me uit mijn concentratie te laten halen en die blogpost dan maar op een minder geïnspireerd moment te schrijven.

Dubbel boos door mijn eigen schuld

En nu ben ik dan, door mijn eigen tekortkomingen, op twee mensen boos – terwijl dat er nul zouden kunnen zijn als ik had aangegeven ‘Nu even niet!’ en er wellicht een cup-a-soupje bij had gepakt. Ik word er dus een minder leuk (lees: chagrijniger) persoon van en het is mijn eigen schuld. Het is niet aan iemand anders om mij met rust te laten als ik lekker bezig ben, het is aan mij om dit aan te geven en mijn tijd en energie te beschermen.

Waarom is mijn flow ondergeschikt aan, uhm tja, alles? Het is iets wat me heel blij maakt, een goed gevoel geeft en zorgt voor geluk in het nu én in de toekomst. What’s the problem?

Afspraken met jezelf

Volgens wijze mensen die hierover geschreven en gesproken hebben, zit het hem toch in het feit dat je de afspraken met jezelf niet belangrijk genoeg vindt. En eigenlijk is dat heel gek. Afspraken met anderen kom je toch wel na? Je zegt toch niet tegen een vriendin dat je iets belangrijkers te doen hebt en gaat lekker je e-mail zitten bijwerken i.p.v. met haar een drankje te doen? Maar exact dát doe je wel met jezelf.

De succesverhalen

Ik heb al best veel uitgeprobeerd om de afspraken met mezelf beter na te komen en maar een paar gewoonten zijn een succesverhaal geworden. Ik doe al bijna anderhalf jaar elke ochtend een kwartiertje yoga. En ik lig elke middag 2 uur op bed om de opgebouwde rugpijn een beetje af te laten zakken. Beide activiteiten zorgen voor pijnvermindering en meer ruimte voor een gevoel van dankbaarheid en geluk.

Ik hou me wél aan de afspraken met mezelf

Toen ik ging kijken naar hoe ik dit dan heb gedaan, kwam er een heel belangrijk inzicht aangevlogen: Wait a minute, ik hou me wél aan de afspraken met mezelf, maar alleen als de gevolgen groot genoeg zijn. En die gevolgen ervaar je vaak pas als je het een tijdje hebt volgehouden. Let me explain.

Yoga was mijn eerste succesverhaal

Yogales volgde ik anderhalf jaar lang twee à drie keer per week en dat was heel erg fijn. Maar toen mijn favoriete docent wegging, liet ik het ook gaan. Hoe ontzettend goed yoga ook was voor mijn lichaam en geest, het effect was niet duidelijk genoeg door de lage frequentie van de beoefening ervan. Tot ik besloot één hele maand mijn dag te beginnen met een kwartiertje yoga. Ongeacht hoe het zou zijn. Één maand en dan was ik vrij om te stoppen. Verrassing: ik ben niet meer gestopt.

De andere afspraken met mezelf

Per jaar zijn er een handjevol (oké, twee handjes vol) dagen dat ik een yogasessie oversla en dat voel ik dan ook meteen. Ik ben stijf, zit niet lekker in m’n vel en de volgende dag kan ik niet wachten om weer te beginnen. Dit is (min of meer, wellicht met wat liefdevolle aansporingen van ene vriendlief) ook gebeurd met het liggen voor mijn rugpijn en daarna met dagelijks mediteren. Het beschermen van mijn flow (en dus mijn schrijftijd in het algemeen) wordt mijn volgende uitdaging.

Doe het een maand

Dit is mijn tip voor vandaag: ga datgene wat je eigenlijk zo graag wilt doen (elke dag wandelen, schrijven, mediteren, rusten, stretchen, fotograferen etc.) een maand doen. Maak het een challenge voor jezelf. En als je het leuk vindt: deel hem met mij, dan krijg je nog wat reminders & liefdevolle aansporingen gedurende die maand. Na deze maand voel je het daadwerkelijke effect ervan en als het echt zo goed voor je blijkt te zijn, stop je niet. Stop je wel, dan heb je waarschijnlijk toch iets anders nodig.

Meer zelfvertrouwen en geluk

Afspraken met jezelf nakomen vergroot je zelfvertrouwen en je voelt je er gelukkiger door. Je laat hiermee aan jezelf zien: jij bent het waard; jij bent belangrijk genoeg om andere zaken voor af te houden of aan de kant te zetten.

 Wat ga jij de komende maand doen?

Ps. Dit werkt het best met dingen die je dagelijks doet. Iets twee per week doen blijft moeilijk – dat is in elk geval mijn ervaring. Het effect wordt niet groot genoeg, dus de gevolgen van het niet-doen ook niet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *