iedereen moet mij leuk vinden

‘Iedereen moet mij leuk vinden!’ You sure?

We moeten tegenwoordig alles zijn, kunnen en hebben. We willen alle banen kunnen krijgen, net als alle relaties. Koste wat kost moeten alle opties krampachtig open gehouden worden. Als er zoveel deuren open staan, is de kans op verdwalen bijna 100%. Tijd om wat deuren te sluiten.

Markten vinden we overal, zo ook in de liefde. En de liefdesmarkt is opgesplitst in een heleboel kleinere marktjes. Bijvoorbeeld de markt voor mensen die vallen op mannen met dure auto’s, of de markt voor mensen die uitsluitend warm worden van een liefje met een bril. Een lange vrouw die in de markt voor mensen die vallen op kleine vrouwen denkt een partner te kunnen vinden, klinkt vrij kansloos, toch? Maar dit is nou precies hoe belachelijk wij ons gedragen.

Iedereen moet mij leuk vinden

Vrouwen met kleine borsten willen in de smaak vallen bij mensen die houden van een grote boezem. Vrouwen met blubberbuikjes (Hello! It’s me.) willen aantrekkelijk gevonden worden door mensen die steevast op platte buikjes vallen. Dunne mannen willen het goed doen bij mensen die uitsluitend warm worden van spierbonken. En mannen zonder baardgroei willen geaccepteerd worden door mensen die gezichtsbeharing bovenaan hun eisenlijstje hebben staan.

We willen allemaal geaccepteerd en aantrekkelijk gevonden worden door iedereen.

En dat kan niet.

Op ieder potje past een …

In theorie hoeft niemand alleen over te blijven. In theorie past er op ieder potje een dekseltje. Of een dekseltje op een dekseltje, of een potje op een potje, of gewoon een hele potten- en pannenset door elkaar. Wat je maar wilt. Het past. Alleen maken we het onszelf onnodig moeilijk door er alles aan te willen doen om bij ie-de-reen in de smaak te vallen.

De ene groep sluit de andere uit

Door het goed te doen bij de ene groep, doe je het vaak automatisch slechter bij een andere groep. Ik doe het bijvoorbeeld niet goed bij de groep die valt voor een modellenlichaam – strak en zonder grote littekens. Maar stel dat ik een fitgirl zou worden en een plastisch chirurg zou laten losgaan op mijn rug, verlies ik juist weer de aandacht van een heel andere groep. De groep die valt op vrouwen die niet continu bezig zijn met hun uiterlijk, de groep die een vrouw wil waar ze relaxed mee uit eten kunnen gaan, de groep die wil dat een vrouw zich lekker voelt in haar velletje, in plaats van haar velletje te manipuleren in de hoop dat ze zich er ooit oké in kan voelen.

Perfectie bestaat niet

Heb je nu nog steeds het idee dat perfectie bestaat en dat het aan jou is om dit te vinden en te behouden? Vraag jezelf dit dan af. Hoe wil je zowel in de smaak vallen bij mensen die vallen op grote als op kleine borsten? Hoe wil je zowel kunnen voldoen aan de eisen van iemand die liever gaat voor een introverte persoonlijkheid als voor een extraverte persoonlijkheid? De een wordt warm van blond, de ander van bruin, en weer een ander weet niet eens welke haarkleur zijn of haar vriend(in) precies heeft. Je kunt hoe dan ook niet perfect zijn voor iedereen.

Sommigen waarderen imperfecties juist

Stel, we nemen een succesvolle vrouw met een prachtig uiterlijk die ook nog eens leuk en slim is (ons ideaalbeeld). Iedereen die op vrouwen valt zou als een betonblok voor haar vallen, toch? Nee, want er zijn ook mensen die zich helemaal niet prettig voelen naast iemand die geen imperfecties lijkt te bezitten. Sommige mensen worden nou precies dáár droog van.

Je kunt nooit aan iedereens eisen voldoen

Exact hetzelfde geldt voor de banenmarkt, of welke andere markt dan ook. Je kunt nooit aan iedereens eisen voldoen. Je kunt nooit geschikt zijn voor alle banen. Is sociale interactie jouw talent? Ga dan niet proberen een baan te krijgen waarbij je aan een computer vastgeplakt zit. Zijn computers juist helemaal jouw ding? Verwacht dan niet dat je wordt aangenomen voor een baan waarbij alles draait om sociale interactie. Wees eerlijk naar jezelf en neem jezelf voor wie je bent. Er bestaat niet zoiets als perfectie, dus bestaat er ook niet zoiets als imperfectie.

Kies, en je wordt gekozen.

Bepaal je doelgroep, focus je daarop en je kans op succes is vele malen groter.

En onthoud: if you can’t fix it, it’s a feature!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *