innerlijke criticus loslaten

In 3 stappen je innerlijke criticus loslaten

Regelmatig heb ik mensen tegen me horen zeggen: ‘Shirley, je moet niet zo streng voor jezelf zijn, wees eens wat liever voor jezelf, doe niet zo onaardig tegen jezelf’. En alhoewel al deze mensen zeer goede bedoelingen hadden, ik had er helemaal niets aan. Wat gebeurde er bij mij vanbinnen? Ik kreeg er nóg een reden bij om boos op mezelf te zijn. Nog iets wat ik niet goed deed. En erger: niemand vertelde me erbij hoe ik dan met deze ‘gewoonte’ moest stoppen.

Een gezellig theekransje houden

Het doel van deze oefening is je zelfcriticus leren kennen, er een theetje mee gaan drinken, misschien nog een koekje erbij, uiteindelijk een goede fles wijn opentrekken en te openhartig worden. Je kent het wel. Zoals je met een goede vriend(in) zou doen. En nee, ik had er ook echt geen zin in om maatjes te worden met mijn zelfkritiek. Wapenstilstand leek al mijlenver weg. Knuffelen en geheimpjes uitwisselen? No way!

Stap 1: bewustwording (zoals altijd)

Misschien hoor jij vrij duidelijk wanneer je innerlijke criticus aan het woord is en dan mag je gauw door naar de volgende stap. De kans is ook aanwezig dat je wat meer in elkaar zit zoals ik en bijna niets anders hoort dan je criticus. Dan wordt het een stuk lastiger om te ontdekken wanneer deze weer bezig is met zijn trucjes. Weet dat je elke keer dat het even lukt om de stem te signaleren, een flinke stap dichterbij bent. Het gaat steeds beter en sneller. Het beginnetje is het allermoeilijkste en vergt veel tijd en energie.

Wat zeg jij tegen jezelf?

Voor veel mensen geldt dat ze vaak niet eens door hebben wat ze precies tegen zichzelf zeggen. In dat geval kun je elke keer dat je je ineens rot voelt even nagaan wat jij zojuist tegen jezelf hebt gezegd. Wat gebeurde er? Hoe reageerde jij? En is dit misschien dat ene stiekeme stemmetje?

Stap 2: dankbaar zijn

In de vorige oefening hebben we geleerd compassie te hebben voor onszelf wanneer de criticus aan het woord is. Nu mag je compassie gaan tonen voor die criticus. Deze innerlijke stem komt namelijk ergens uit voort. Een inner voice komt altijd van een outer voice. Van ouders, broers of zussen, leraren, vriend(inn)en van vroeger. Ook hoeven deze mensen niet de letterlijke woorden te hebben gebruikt die jij nu naar jezelf uitspreekt, maar ze hebben jou op een manier deze boodschap gegeven en die heb jij geïnternaliseerd.

Het was goed bedoeld

Deze stem heb jij ontwikkeld uit zelfbescherming. En daarom is het een logische stap om de stem te bedanken. Hij heeft jou (waarschijnlijk) een leven lang geprobeerd te beschermen. Hier staat volledig los van dat het niet de handigste, beste of leukste manier was; het gaat om de intentie.

Stap 3: we gaan het anders doen

Leg dan rustig uit dat het tijd is voor verandering, want deze kritiek brengt jou niet op de plekken in het leven waar je graag wilt zijn. Een valkuil waar ik mezelf ook flink om heb uitgelachen is het kritiek geven op je zelfkritiek. Pas daar voor op, het is nou eenmaal iets wat je gewend bent.

Een vriendschappelijk gesprekje

Ga een gezellig gesprek aan, alsof je daadwerkelijk met een vriend(in) kletst. Tegen diegene zou je ook niet zeggen: ‘Stop toch met je destructieve gedoe!’, maar meer zoiets als: ‘Hee, ik weet dat je het goed bedoeld, maar ik vind het niet zo prettig. Zullen we eens wat anders proberen?’ Geef die innerlijke stem dan ook wat voorbeelden van woorden en een toon die voor jou beter werken. In deze metafoor kan de vriend(in) in kwestie niet zo goed voor zichzelf denken en moet je alles even uitspellen. Maar daarna gaat de samenwerking een stuk soepeler!

Geduld

Ook bij deze oefening is het belangrijkste ingrediënt weer geduld. Helaas is dit niet binnen één gesprekje opgelost. Dit gaat stukje bij beetje. En een wapenstilstand is inderdaad al een grote stap in de goede richting. Oefen wat, probeer wat uit, je vindt vanzelf woorden die beter bij je passen en ook beter voor jou zorgen.

Als jij een drankje zou doen met je innerlijke criticus, wat zouden jullie dan drinken?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *