negativity bias

In 3 stappen van negativity bias naar positivity bias

Moeder Natuur heeft onze hersenen zo geprogrammeerd dat we neigen naar negatieve gedachten – de beruchte negativity bias. Waarom? En kunnen we daar iets aan veranderen?

Rick Hanson van het Greater Good Science Center legt uit dat er maar twee soorten fouten zijn die wij vroeger als mens konden maken. Ooit, toen we nog in grotten leefden en onze behoeften deden bij die ene steen na de derde boom links, waren er twee rottige situaties denkbaar: veronderstellen dat er een tijger in de bosjes verstopt zat terwijl dat niet zo was, en veronderstellen dat er geen tijger in de bosjes lag te dromen van een lekker hapje (yes, you) terwijl dat wél zo was. Aangezien de laatste fout direct een fatale is, zijn we geprogrammeerd om de eerste fout te maken. Sure, je gaat je er niet erg lekker van voelen, maar dat telt niet mee voor de natuur. Survival is the only objective.

Tijgers verdwenen, de reactie niet

Ook al hoeven we (over het algemeen) niet meer te vluchten voor wilde dieren die nog moeten bedenken of ze met onze buik of billen willen beginnen, volgen onze koppies nog steeds hetzelfde pad. Negativiteit als ontbijt, lunch én diner.

Leuk, denk je nu. Waar doe ik dan eigenlijk nog al die moeite voor? Ik kan niets veranderen aan de hersenen waar ik mee geboren ben. Ik zal me maar moeten overgeven aan al die beren die ik continu op de weg zie.

De negativity bias is beïnvloedbaar

Je kunt een goed gevoel beter vasthouden door je gedachten bewust in te zetten om de weg die je neuronen nu standaard volgen steeds verder te laten begroeien en een nieuwe weg te laten ontstaan – 180 graden de andere kant op.

De favoriete methode van Dr. Hanson is taking in the good. Het idee is om bewuster stil te gaan staan bij fijne ervaringen – wauw, er zit alweer geen tijger in de bosjes. Er zijn altijd dingen, momenten, gebeurtenissen en/of mensen waar je dankbaar voor bent (of kunt zijn).

‘Maar ik ben al dankbaar’

De dankbaarheidslijstjes en –dagboeken zijn tegenwoordig niet meer weg te denken, en ja, ik maak me er zelf ook schuldig aan. Het is en blijft ook absoluut goed voor je om hiermee bezig te zijn. Maar, zegt Dr. Hanson, die paar seconden die je je op zo’n moment dankbaar voelt, geven je hersenen niet genoeg tijd om hier echt iets mee te kunnen. Wil je een fijne ervaring echt goed in je op kunnen nemen, zijn er nog wat extra stappen nodig.

Stap 1

Tover positieve feitjes om in positieve ervaringen. We maken op een dag genoeg dingen mee waar we ons goed over kunnen voelen, als we het ons maar realiseren. Soms krijg je een complimentje – die is vrij makkelijk – maar je kunt je ook al heel blij voelen over het weer, een muziekje, dingen die je van je to-do-lijstje hebt gestreept etc. De eerste stap is je bewust worden van al die kansen die er zijn om je goed te voelen.

Stap 2

In de tweede stap ga je dit kortstondige fijne gevoel uitrekken. Je neemt het in je op, houdt het vast en vult jezelf er volledig mee op. In andere woorden: je concentreert je op dit goede gevoel – het liefst 30 seconden lang. Probeer het overal in je lichaam te voelen. Laat het tot je doordringen en laat het groter en sterker worden. (Dat verbaasde mij het meest: als je het echt 30 seconden volhoudt om je te blijven focussen op dat goede gevoel, wordt het steeds sterker.)

Stap 3

Om al dit moois dan daadwerkelijk op te kunnen slaan in je emotionele geheugen, moet je het met je aandacht in je hoofd en lijf vastleggen. Door deze goede ervaring in je bewustzijn te laten zakken, worden neuronen aangesproken die je gaan helpen om vaker en sneller dit goede gevoel te krijgen. Neurons that fire together, wire together. En zo kun je, helemaal zelf zonder dat iemand het door heeft, gratis en voor niets, je brein helpen een pad te maken van de negativity bias vandaan, naar een positivity bias toe.

Disclaimer

Het is simpel, maar niet makkelijk. Het vraagt zeker de eerste paar keren veel aandacht van je, meer dan je waarschijnlijk gewend bent. Maar het zal steeds sneller en soepeler gaan. Tot het op een dag je go-to manier is om met fijne ervaringen/mensen/momenten om te gaan en er zo dus het meeste uit te halen.

Probeer de komende week elke dag vijf tot tien keer een momentje te nemen to take in the good. Je gaat het regelmatig vergeten en dat is oké. Als je maar niet vergeet: het hoeft niet elke dag te lukken, als je het maar elke dag probeert.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *