tijdsurfen

Tijdsurfen

Op naar meer tijd en minder stress

Ik heb de tijd – handleiding in tijdsurfen, bestseller op het gebied van tijdsbeheer, werd in 2013 bekroond tot beste spirituele boek van het jaar.

Het boek bestaat uit zeven aanwijzingen die je leiden naar het ‘tijdsurfen’. De bedoeling is dat je uiteindelijk op de golven van de tijd leert surfen – tijd is niet langer je vijand, maar je beste vriend. Zenmonnik Paul Loomans heeft dit boek geschreven om mensen te leren leven vanuit rust en vertrouwen.

Mijn doel: meer aanwezig zijn, leren vertrouwen op de aanwijzingen van mijn intuïtie en lijstjes niet meer gebruiken als bangmaker, maar hooguit als reminder. Hoe gaat mijn intuïtie mij helpen meer tijd over te houden? Let’s find out!

De 7 stappen naar tijdsurfen

1. Doe één ding tegelijk en maak het af

Doe telkens één ding tegelijk en, voordat je overstapt naar iets anders, rond je het eerst af.

Ja, dat betekent ook: geen podcast luisteren of bellen tijdens het fietsen of afwassen. Geen filmpje kijken tijdens het eten. Multitasken, op wat voor manier dan ook, hoe mooi je het ook verpakt (oh yes I tried!), is ten strengste verboden.

2. Sta stil bij wat je doet en aanvaard de handeling

Door het begin te markeren, kun je je overgeven aan wat je doet.

Om jezelf hierin te trainen, kun je hardop tegen jezelf zeggen wat je nu gaat doen. Dus lieve mensen, als je de komende weken ergens in Utrecht een meisje tegenkomt die in zichzelf mompelt ‘ik ga nu boodschappen doen’ of ‘ik ga nu naar huis fietsen’ dan weet je bij deze: grote boog omheen lopen – wellicht is de gekte besmettelijk.

‘Tover een tussentaak om in een hoofdtaak.’

Het aanvaarden duidt op de: ‘Jaha, ik ga al koken. Of zullen we toch iets bestellen? … Nee, ik ga wel koken.’ Zucht, steun, puf, kreun. Ook die gigantische afwas ga je bewust doen, zonder afleiders, zonder gezeur. Overgeven dus. Niet boven de plee, maar met een witte vlag.

3. Schep ‘witjes’ tussen je activiteiten

Ga niet door tot je niet meer kunt, maar las natuurlijke, korte pauzes in.

Na 40 minuten geconcentreerd bezig zijn, las je een korte pauze in. Of gewoon eerder als je voelt dat je het nodig hebt. Ook tussen twee taken door neem je een ‘witje’. Tijdens zo’n ‘witje’ laat je je geest vrij ronddwalen – je levert geen verstandelijke inspanning. Jouw geest rust dan uit en zo ontstaat er ruimte voor nieuwe ingevingen en inspiratie.

Weird, right? Niet doorgaan tot je niet meer kunt? Ik ga hierbij echt een wekker nodig hebben. Dan niet zo eentje waarbij je je zo rot schrikt van het geluid dat je het hele witje nodig hebt om van je hartkloppingen te herstellen, nee, zo’n lieve gong die voorzichtig en vriendelijk langshuppelt van ‘Hee, uhm, hi, ja, je zou nu dus een witje kunnen nemen, bijvoorbeeld’.

4. Geef volle aandacht aan aankloppers 

Wat ongepland tussendoor komt, wijs je niet af maar neem je serieus.

Je schenkt je volledige aandacht aan iets dat je hoofdtaak onderbreekt. Door volledig te switchen met je aandacht voelt de onderbreking als een afzonderlijk item (in plaats van als een stoorzender).

Ook als je iets te binnen schiet waar je op een later moment iets mee wilt, geef je er je volle aandacht aan. Niet door het op een lijstje te zetten, maar door te visualiseren wat je moet doen om deze taak uit te voeren. Je gevoel zal later het juiste moment uitkiezen voor deze actie.

‘Je intuïtie zet alleen iets op de planning als je er een positieve relatie mee hebt.’

Interesting. Als ik dus geconcentreerd ergens mee bezig ben en mijn vriend komt me iets vragen of laten zien, is het beter om mijn aandacht even helemaal op hem te richten dan hem kortaf – en met mijn hoofd nog half bij die ene mooie zin – een soort van aandacht te geven. Je mag erop vertrouwen dat waar je mee bezig was (die ene geweldige zin!) terug komt surfen zodra je je aandacht weer volledig op je werk richt. En zo heb je ook nog een partner die zich gehoord voelt – ook niet verkeerd.

In deel 2 kun je de laatste drie stappen ontdekken!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *