Rot voelen zonder reden

Je rot voelen zonder reden – dit kun je doen

In 3 stappen naar meer rust m.b.v. de 4 of Swords

Gevoelens arriveren om gevoeld te worden, niet om perfect onderbouwd te worden. Toch lijkt het alsof je iets verkeerd doet wanneer je je rot voelt zonder daar een duidelijke reden voor te hebben. Dit komt doordat een ervaring zonder verklaring de grootste nachtmerrie van je hersenpan is. Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om jezelf te ondersteunen wanneer je je rot voelt zonder reden. Let’s dive in!

3 redenen waarom je een goede reden hebt voor het niet-weten van de reden voor jouw rotgevoel:

  1. Je rot voelen zonder reden is een onwijs menselijke ervaring. We maken voortdurend, bewust en onbewust, ontzettend veel mee en als we dan een tijdje wat minder aandacht voor onze binnenwereld hebben, kan het gebeuren dat allerlei innerlijke reacties en ervaringen zich opstapelen en je je ‘ineens’ ontzettend naar voelt zonder enig idee waarom.
  2. Onze harten dragen meer mee dan wij ons vaak kunnen herinneren. Emoties worden soms ‘uitgesteld’ omdat er op dat moment niet genoeg ruimte is om ze te kunnen Later, als er meer innerlijke veiligheid is, komen ze dan nog een keer langs – ook als je de initiële gebeurtenis allang weer vergeten bent.
  3. Soms ervaar je iets waar je simpelweg geen woorden voor hebt. Heel normaal, maar voor je hoofd zorgt dit voor een error van onmetelijke proporties. In je brein gebeurt er namelijk dit: geen woorden, betekent geen reden, en geen reden, betekent geen oplossing en dat alles betekent geen controle en dat is het ALLERERGSTE wat er ooit kan gebeuren.

Stap 1: wijs de uitnodigingen van je hoofd af

ALLE gevoelens hebben een taak en die kunnen ze niet volbrengen zolang jij naar verklaringen blijft zoeken. Wanneer jij je focust op het vinden van een reden voor je rotgevoel, ben je niet aanwezig om hem te voelen – het enige wat een gevoel daadwerkelijk van jou nodig heeft. Of je nou ondertussen toch enig idee hebt gekregen van wat er wellicht aan jouw nare gevoel ten grondslag ligt of nog steeds met vraagtekens in je ogen staat, dit is de allerbelangrijkste tip: stop met zoeken.

Your heart is here to process your feelings, your mind is here to explain them. You can only send your attention to one at a time. The choice is yours.

Uitnodiging van de 4 of Swords

Je laten meenemen in de storm van je hoofd gaat je niet helpen. Ergens wist je dat waarschijnlijk al, maar neem toch even een momentje om het echt tot je door te laten dringen. Het brengt je niks. De reden of oplossing had je echt ondertussen wel gevonden als dit de manier was om daar te komen. Daarbij maakt het ingaan op de uitnodigingen van je brein deze ervaring ook nog eens een stuk vervelender, want hoe meer je bovenkamer ontdekt dat er geen verklaring of oplossing te vinden is, des te meer alarmbellen er af zullen gaan en je zenuwstelsel dus van slag zal raken.

Wat wél kan helpen, is om je focus verleggen en te richten op het kalmeren van je zenuwstelsel. Je kunt elke keer dat je merkt er weer in meegetrokken te worden bijvoorbeeld tegen je hoofd zeggen: ‘Lief hoofd, ik hoor je en ik waardeer wat je probeert te doen, maar het maakt het alleen maar erger, dus ik ga even niet meer op je uitnodigingen reageren. Thanks, but no thanks. Talk later!’

Stap 2: je zenuwstelsel tot rust brengen

De volgende stap is om te gaan onderzoeken wat jouw zenuwstelsel nu nodig heeft. En dat verschilt per persoon en per situatie. Soms is het fijn om expressie te geven aan al die opgebouwde energie door bijvoorbeeld muziek op vol volume aan te zetten en op jouw manier even los te gaan.

4 of Swords – The Spacious Tarot

Je kan natuurlijk ook gaan mediteren, wandelen, je favoriete film kijken, iets doen waar je al je concentratie voor nodig hebt, met je beste vriend(in) afspreken of wat simpele oefeningen doen om je zenuwstelsel rustseintjes te geven (zoek op YouTube naar ‘vagus nerve regulation’). Het enige dat telt, is dat het werkt – nu, voor jou.

Stap 3: je gevoel daadwerkelijk toelaten

Nu je de uitnodigingen van je brein hebt afgewezen en je zenuwstelsel een beetje tot rust hebt gebracht, heb je eindelijk de ruimte om je gevoel echt toe te laten. Maar hoe doe je dat? Wat kan helpen, is om een hand op je hart te leggen om het gevoel te laten weten dat het er mag zijn (ook al vind je eigenlijk van niet, het gaat om het doen, niet om het geloven). Alleen al dit gebaar helpt je het gevoel te erkennen en te verwelkomen. Je kunt eventueel ook nog een boodschap door je hand heen je hart in laten stromen, zoals: ‘Hey, ik heb geen idee waarom je hier bent, maar je bent er, dus welkom, doe je ding.’ Maar dan in je eigen woorden, natuurlijk.

Je hebt geen controle over het gevoel, je hebt geen controle over wat je hoofd allemaal roept, je hebt alleen controle over waar je voor kiest je aandacht aan te schenken. Schenk het aan het laten herstellen van je ontregelde zenuwstelsel en creëer ruimte voor het rotgevoel om – met of zonder reden – gevoeld te worden.

‘Your feelings don’t arrive to harm you. They arrive to lead you back to you. Follow them. They know the way home.’

– Jaiya John

PS. Je rot voelen zonder reden kan erg eenzaam voelen, weet ik uit ervaring. Als je het fijn vindt dat ik even met je meekijk, kun je hier eventueel een tarot reading voor zelfcompassie boeken.

YOU GOT THIS