negatief zelfbeeld

Negatief zelfbeeld? Stel jezelf deze 3 vragen!

Een vriendin van mij kwam laatst met een advies waarvan ik dacht: wauw dat zou ik ook moeten doen. En jawel, dat kwam van mijn eigen blog. Ooit op een dag heb ik die woorden op het digitale papier gezet. Dat bevestigde maar weer eens de uitdrukking ‘makkelijker gezegd dan gedaan.’ Dus om mijn inzichten uit de vorige post nu even wat kracht bij te zetten, hier een bijbehorende oefening. Doe je mee? We gaan onszelf onzekerder maken.

Als je de verhalen die je aan en over jezelf vertelt loslaat, sta je meer open voor groei en ben je vrijer om in actie te komen (en dus ook vrijer om op je mooie smoeltje te gaan). Zodra je besluit je neer te leggen bij het feit dat je misschien toch niet helemaal die persoon bent die je dacht te (wilde!) zijn, kun je de vrijheid direct proeven.

Mensen veranderen continu

Zie je jezelf als een nerd of juist rebel, was je een tomboy of juist een prinsesje, ben je de eeuwige single of juist altijd bezet? Patiënt, zakenman of –vrouw of de kluizenaar? Dat hoeft niet zo te zijn! Mensen glijden alleen al per dag over de schaal van introversie/extraversie. Mensen veranderen continu. Je bent vandaag niet dezelfde persoon als je gister was of morgen bent. Maar je bent wel ALTIJD jezelf, ook al voelt het niet altijd zo.

Minder zeker worden van jezelf

Hoe je dit beeld van jezelf loslaat? Door minder zeker van jezelf te worden. Alleen op het gebied van wie je bent. Trek alsjeblieft niet je zelfwaarde in twijfel, alleen je zelfbeeld. Wie je ook bent, jij bent volwaardig en volmaakt zoals je bent! Bij jezelf te rade gaan en je eigen gedachten in twijfel trekken, is één van de moeilijkste vaardigheden om onder de knie te krijgen. Maar het kan wel. Je kunt jezelf het volgende afvragen:

1. Stel dat ik het mis heb?

Maak een vaste gewoonte van het in twijfel trekken van de ideeën die je over jezelf hebt. Voor onszelf zijn we allemaal een beetje blind. We denken boos te zijn, terwijl we verdrietig zijn, we denken gelukkig te zijn terwijl dat niet zo is. En regelmatig projecteren we onze shit op een ander, of vermijden we anderen omdat we bang zijn voor de spiegel die ze ons voorhouden. Alleen al door je af te vragen of jouw beeld over jezelf wel klopt, verschaf je jezelf met de bescheidenheid en compassie die je nodig hebt om het probleem op te lossen. Daarvoor hoef je niet de perfecte antwoorden te vinden. Je kunt alleen dingen veranderen in je leven als je toegeeft dat je verkeerd zit. Laat dat de eerste stap zijn. Lekker negatief.

2. Wat zou het betekenen als ik het inderdaad mis heb?

De volgende stap is pijnlijker. Je moet namelijk je kernwaarden onder de loep nemen en in twijfel durven trekken. Maar weinig mensen durven deze moeilijke vraag aan zichzelf te stellen, omdat het meestal betekent dat je moet gaan toegeven dat je vindt dat je ergens recht op hebt. Dat is de enige manier om inzicht te krijgen in wat er nou echt aan de hand is.

3. Stel dat ik het mis heb, zou dat dan een beter of erger probleem creëren dan die waar ik nu mee worstel?

Het doel is om te leren beoordelen welk probleem uiteindelijk erger is. Je hebt twee opties. Optie A is blijven doen wat je altijd doet. Bij optie B word je gedwongen bescheiden te blijven en je onwetendheid onder ogen te zien. En er dan ook naar te handelen. Als je vaker voor deze optie kiest, leer je steeds beter met je eigen onzekerheden om te gaan. Je zult sneller herkennen wat het onderliggende probleem is en je durft jezelf eerder tegen te spreken. Omdat je weet dat de uitkomst voor jezelf en iedereen in je omgeving een heel stuk beter is.

Het komt erop neer dat je moet kiezen: jij bent verknipt, of de rest van de wereld is verknipt. En de simpele, maar aangrijpende waarheid is: als je het gevoel hebt dat het you against the world is, is het hoogstwaarschijnlijk you against yourself.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.