Tijdsurfen

Tijdsurfen als tool om je zelfcompassie practice te ondersteunen

Met de Ace of Wands & Queen of Swords

Hoe maak je het beoefenen van zelfcompassie nou zo makkelijk en toegankelijk mogelijk? Met behulp van tijdsurfen. Dit concept van Paul Loomans zou ik omschrijven als toegepaste mindfulness voor de moderne mens. Het omvat een aantal simpele, maar zeer behulpzame adviezen om je meer door je intuïtie te laten leiden en daardoor ‘op de tijd te surfen’. Tijdsurfen kan op verschillende manieren bijdragen aan het integreren van zelfcompassie in jouw dagelijks leven en in deze blogpost deel ik de 3 belangrijkste tips.

Tip 1: Aanvaarden

Allereerst adviseert Loomans om het begin van een taak te markeren en hem volledig te aanvaarden wanneer je ermee bezig bent. Ook, en vooral, als het iets is waar je totaal geen zin in hebt – categorie spuitluiers verschonen en haren uit het doucheputje verwijderen. Hardop of in gedachten benoemen wat je gaat doen (‘Ik ga nu de afwas doen.’), kan je helpen je over te geven aan deze taak. Met het op deze manier markeren van je taken, train je jouw aanvaardspier. Het wordt hierdoor ook makkelijker om je over te geven aan andere ervaringen in jouw binnen- en buitenwereld.

Tip 2 – Witjes

Tip 1 brengt ons bijna als vanzelf bij tip 2 en dat is: witjes nemen. Mentale pauzes waarbij je je geest rustig laat ronddwalen en geen enkele verstandelijke inspanning levert. Een paar minuten tussen je taken door is vaak al genoeg. Deze leegte tussen werk en andere dagelijkse klussen in helpt bij het omschakelen van taak naar taak, maar geeft ook je innerlijk kompas de ruimte om van zich te laten horen.

Wat de witjes je kunnen opleveren

Deze leegtes in je dag werken als een soort magneet voor inspiratie en ingevingen die voortkomen uit jouw authentieke zelf. Doordat je geest even tot rust kan komen, kunnen de dingen die écht kloppen voor jou zich gemakkelijker naar de voorgrond van je bewustzijn bewegen.

En mocht er tijdens het witje iets lastigs uit je onderbewuste omhoogkomen, is dit het perfecte moment om je zelfcompassie-oefeningen erbij te pakken. Onthoud hierbij: het doel is het beoefenen, het maken van de toegewijde keuze. Het hoeft binnenin jou niet ineens supervredig te zijn – ook niet half, of voor 5%. Wat het je oplevert, krijg je door het beoefenen, ongeacht de uitkomst.

Tip 3 – Omgaan met ‘aankloppers’

Heel leuk natuurlijk om altijd maar mindful bezig te zijn, maar er is ook nog zoiets als het leven dat weleens tussendoor komt. Een telefoontje, mail, de deurbel, een collega die je nodig heeft etc. Er komt altijd wel iets langs en wat doe je dan? Dan geef je de ‘aanklopper’ jouw volle aandacht. Dat is, hoe tegenstrijdig het ook voelt, dé manier om in de flow te blijven of er gemakkelijk naar terug te keren. Wanneer je jouw aandacht voor de helft aan de aanklopper geeft en verder krampachtig probeert vast te houden aan dat ene woord of beeld dat net langskwam, of gewoon de algehele flow waar je net zo lekker in zat, is de kans veel groter dat je het verliest. Alle vormen van krampachtigheid zorgen namelijk voor het uit verbinding gaan met wat is, waardoor het niet meer goed kan stromen.

Naast mensen kloppen er natuurlijk ook weleens gedachten of ingevingen aan. De Ace of Wands en Queen of Swords hebben ieder een tip voor jou om jezelf te ondersteunen wanneer dit gebeurt.

Ace of Wands - tijdsurfen

Ace of Wands/Inspiration – The Muse Tarot

Ingevingen & de Ace of Wands

Een ingeving die bij je aanklopt, schrijf je vaak even op, zodat je weer verder kunt met waar je mee bezig was en het idee ondertussen niet kwijtraakt. Maar hoe vaak gebeurt het je dat je je krabbels later terugleest en die initiële inspiratie niet meer voelt? En lukt het je eigenlijk wel écht om je idee los te laten zodra hij op (het digitale) papier staat?

Deze visualisatie kan jou hier voortaan bij helpen:

Stel je voor dat die ingeving van bovenaf bij je kruin binnenkomt, misschien met felle stralen of zachte druppels, en laat je hele lichaam ermee opvullen. Met de kleuren die erbij horen, de woorden, de beelden, alles. Elke cel van je lichaam laat je opgevuld worden met dit idee. Net zolang tot het genoeg voelt. Zo geef je het letterlijk een plekje in jezelf. Dit maakt het veel makkelijker om later weer op te roepen én op dit moment vollediger los te laten.

Niet-helpende gedachten & de Queen of Swords

Is het je innerlijke criticus (daarover meer in deze blogpost) of andere niet-helpende gedachte die bij je aanklopt? Dan kan deze visualisatie fijn zijn:

Beeld je in dat je deze gedachte of overtuiging uit je hoofd haalt en even weglegt in een la of kast vlakbij of aan iets geeft dat groter is dan jij. Misschien is dat je hogere zelf, het universum, jouw eigen innerlijke wijsheid – whatever works. Je laat hiermee je hoofd weten: zo, dit gaan we nu even niet doen, we bewaren het lekker daar, en als het toch belangrijk blijkt te zijn, kom het later vanzelf wel weer terug. Hierdoor kun je weer voelen dat je hier een keuze in hebt en niet compleet bent overgeleverd aan de grillen van je brein.

Laat tijdsurfen en zelfcompassie vóór je werken

Tijdsurfen, net als zelfcompassie, is niet bedoeld om jouw volgende moetje te worden; het is bedoeld als uitnodiging om jezelf te ondersteunen bij het leuker, fijner en makkelijker maken van jouw leven. Probeer het ook op die manier te benaderen en wees zacht voor jezelf.

PS. Hier vind je het boek van Paul Loomans als je nog wat dieper in het tijdsurfen wilt duiken.

Queen of Swords - tijdsurfen

Queen of Swords – Tarot of the Abyss

YOU GOT THIS